Motor Kaputt
12.11.2012
Pikk ja tihe koosviibimine on tekitanud seltskonnas
mõningasi pingeid, peale teravaid kraaklusi tükkis mannapudru ümber suudame
siiski Tarifa kodu vabastada ja ennast teekonnaks autosse pakkida. Giffi teeb
igaks juhuks veel ühe ära jooksmise, jätab kohalike koertega hüvasti.
Suundume mööda idarannikut Prantsusmaa poole, et homme
kohtuda Kerstini ja Raikoga, kes minu uue autoga Eestist vuravad. Esimene enda
auto ja ma pole seda isegi eemalt veel näinud. Super-inimesed Jürka, Vallo,
Kerstin ja Raiko on teinud vähemalt nädala ränka tööd, et osta masin,
registreerida, kontrollida remontida. Uskumatu kui häid sõpru võib inimesel
olla!
Tundub, et autol on siiski palju tõrkeid, Kerstini SMS’d jonnaka
Bitchi kohta on päris hirmuäratavad. Plaanime siiski homme Nimes’s kohtuda.
Meie karavan liigub tasa ja targu, otsime mugavaid asendeid
ja üritame koera stressi leevendada, vaeseke väriseb terve tee jaanakoera
kombel peidus. Koera jalutamiseks ja auto apelsinivarude täitmiseks teab Tom
ideaalset paika, vaja ainult üle aia ronida, sealt edasi traataed ja ainult
täida kotid. Kaspar ja Paavo lähevad ründele, täislaadimist vajavad kotid
taskus. Eemal oodates seiskub meie juures Guardia Civil, ehk kohalik politsei,
pöörab ringi ja silmi kissitades näeme nende auto juures punaste pükstega
tegelast, Paavo. Seis tundub kahtlane. Politsei seisab käes puusas, meie poisid
jooksevad põõsa vahet. Mures, kuid naervate nägudega poisid kõnnivad meie
poole, politseiauto kiivalt sabas nõudmas passe. Politseid nähes olid nad
üritanud teeselda põõsas pissimist, aga juba hõigati: Estonia! No mis sa enam
valetad, kõik apelsinid tuli peidupaigast lagedale tuua. Sõbralikud
korravalvurid andsid küsimise peale isegi 2 apelsini. Kahtlasele täidetud
protokollile allkirju ei võetud, ainult ID fotod – politsei läheb apelsinide
omanikuga asja arutama, meie põgeneme. Mõeldes taga ajavale politseile valime
juba välja teeäärsed segumasinaid meenutavad arhitektuuriimed, varjumiseks.
Oodates kohtumist minu Anttila autoga vahetame Tomi ja
Paavoga roolihoidjat ja läheneme mürinaga Prantsusmaale. Läbi kaljusse lõigatud
tee, tekkinud tuuletunnelites varustust täis järelkäruga kihutades valdab küll
tunne: Palun, tsivilisatsioon, saabu!
13.11.2012
Ajaks kui tagaistme Kreeka eed ärkavad on päike juba kõrgel.
Tom nõuab kiiret WC-peatust, me Aivega ei ütleks heast kohvist ära. Satume
esimesse ehk-Prantslaslikku saiapoodi, kust tualeti puudumisel kiirelt põgeneme
kartes isuga muidu kõik hõrgutised põske pista. Tom ja Kaspar on kadunud,
ootame. Nende saabudes tuleb vaid teade, aega läheb veel, Tom vahetab pükse.
Kiire peatuse janu tagamaa oli kordades tõsisem....jõutakse järeldusele, et ju
see on „SEE“ eilne pasteet.
Anttila autoga kohtumiseks määrasime uuel suunal Orange,
jõudes linna proovime lihtsa ringivaatamise tulemusena punast noolt leida.
Siiski on päästerõngaks telefon ja GPS. Säravad Eesti näod, kes alles 50 km
tagasi esimest korda päikest nägid saabuvad Opeliga, tutt kapotil.
Auto on huvitav: Esimest korda võeti tagumine ratas pidurite
lahtiklopsimiseks alt ära juba Lätis. Enamasti piisab piduri vilisedes kergest
peatusest ja kangiga tagumisest. Õli neelab, pidev juurdevalamine tagab
töökindluse. Sigaretisüütaja vajab väikese suhkrupaki lisajõudu, et hoida
seadmeid laadimises. Makk on otsustaja: kuuldes, et autosolijad vaidlevad või
on lihtsalt liiga lärmakad, keerab ta ise punni põhja. Lahenduseks on Kerstin
ja Raiko rakendanud teibituuningut nuppude fikseerimiseks. Teip on abiks ka
mootoritule varjamisel armatuuril. Elektroonika töötab, kui armatuuri
siit-sealt sikutada, vaid tagumine 1 aken ei avane. Kallile emmele
meelehärmiks, et isegi vanal Opelil on istmesoendus, püsikiirjusehoidja jne. Ahah!
Suundume Prantsuse Riviera poole, St. Tropez. Mina küll
loodan salamisi leida killukesi vanast heast seriaalist. Tuttav on vaid kirik.
Tropez ise erilist muljet ei avalda, rikkurite jahid, kallid, kuid hetkel
suletud restod tänu hooajavälisele perioodile. Ei, arhitektuuriliselt on linn
kahtlemata kaunis oma imekitsaste tänavatega.
Ööks valime linna St.Maxim, olles kuulanud tekkide ja
teineteise embuses rannal lainete laksumist, suundume linna ringkäigule.
Tegemist on Karlssoni linnaga, rannaäärsed majad lausa kutsuvad mööda punaseid
katuseid ronima, pikkade jäsemetega Kaspar kõige ees. Tõustes mäkke jõuame
imeilusasse aeda, vaatame hämmeldunult ringi kuni nö püssiga mees põõsast
saabudes küsib: Why are you here? „We don’t know“
14.11.2012
Tuur valges St.Tropez tagab maitsva kohvi ja pirukad, kuid
kurb pilt suletud lõbustusasutustest sunnib lahkuma. Meelde jäävad pisikesed
Foie Gras poed ja mereäärne surnuaed, imelik kui surnuaed mõjub sõbralikuna.
Suunaks on Cannes. Soovitan küll kõigil siin sõita aeglase
autoga, vastasel juhul läheb süda pahaks ja kogu see imetlusväärne kallas
aegluubis vaatamata. Sõites tõuseb välitemperatuur 20 kraadini, Cannes joodame
mootorit ja enda magusi hotelli kail otse keskrannas.
Õhtu saabudes leiame enda apartement hotelli linna getost,
huvitav, enne kella 17 sisse ei saagi. Aega parajaks tehes satume räämas
rongivagunisse – raamatukogu, rongitunnelis igaüks püsti seisma ei mahu,
kraanad käivad pea maas ja varitsevad nurga taga, tulemuseks võõra naise hirm
ja kiljed oodatud Kerstini omade asemel.
Hotell on tore, emme pakitud verivorstid leiavad tee
pannile, mis asub kohe „magamistoa“ kõrval, ehk siis kapi, kuhu on paigutatud
nari. Mutt, aitäh lemmiksnäkkide eest!
Giid Raiko, hoides häält kõrgel juhatab lapsed Cannes’i
promenaadi mööda elevandijalapargini, konverentsihooneni (Cannes Film Awards,
hetkel venelaste turismifest, pintsakutes). Meie oma Hiiumaa poiss on siin
linnas jahi peal tööl, paari veini möödudes näeme kai pealt tema töökohta.
Mulle tundus kodus jõe ääres paiknev
meie laev Mamma LAEVANA, olime ta lausa ristinud Tallinki
Lõbusõidulaevaks. See tuleb nüüd ümber mängida, Mammast sai paadike.
Vilkuvate tuledega promenaadi ilu suudavad rikkuda vaid
pidevalt mööda vuhisevad rotid, isegi kujuna seisev Shreki eesel ei suuda
pikasabalisi ehmatada.
15.11.2012
Kuudist väljaroninuna võtame suuna Nizza peale. Teele jääb
Antibes, millesse kohe armun. Antibes peab tulema sõnast antipasti, siinne turg
pakub isevalmistatud oliive, pestosi, päikesekuivatatud tomateid jne, viib
keele alla. Osav müügimees, kelle oskused nõuavad mekkimist, pakib meile
kotitäie kraami, ilmselt neelame oma keeled ka alla.
Antibesi toiduturu, antiigituru, Inglise raamatupoe võlude
kõrval tekitab muret vaid parkimine, põhiline probleem siinkandis. Plaanides
piknikku Nizzas mäe otsas satume agulikülla, ilusast vaatest võib unistada.
Teise katsega jõuame mäe tippu, matkarajani, sooja vaid 11 kraadi, riidesse ja
kõndima. Mäe tippu jääb vangla, üks tondilossilik kong on ligipääsetav, lükkame
Kaspari väikese valgusallikaga sisse, õnnekombel tuleb tagasi.
Meie ees matkavad vanad naised, hetkel kui hakkame ise
jalutuskeppe vajama ja meisterdama tekib täitsa mure, kas tädid ikka elusalt
raja lõpetavad, õudust lisab veel nähtud karujälg. Raja lõpus veedame aega
loodusmuuseumis, kuid tädisi ei paista. Murest murtuna premeerime ennast
Prantsuse-Eesti lõunasöögiga: Pesto ja kiluleivad. Ideaalne.
Kaljulinn Eze – pisike kitsaste trepptänavatega parfüümi ja
seebi paradiis. Uhkeim hotell majutab mäest üles sõitvaid maffiamehi, seis pole
selge kui seebivesi. Küla ladvikus asuvas kirikus sissekannet tehes valdab vaid
mõte: „Kaunis, aga imelik.“ Igaks juhuks jätame raamatusse vaid „Kaunis“ ja
küünla.
Nizzas leiame nobedalt majutuse, enam ei pea keegi kappi
kolima, suur korter, laelambid ei tööta, elutoa õhutiivik ähvardab Kill Billi
teha, aga kellel neid vaja.
Pole harjunud nii suurte linnadega, satume öises Nizzas enda
sisemise GPS’ga vaidlusesse, kuid leidnud veinid, leiame ka ranna. Pole liiva,
vaid ideaalsed uhutud lutsukivid. Arutelud Eesti majandus ja
sotsiaal/poliitilistel teemadel saadavad Kaspari tuttu, uus vein näpus suundume
Ketu ja Raikoga mäkke. Matk lõpeb pargis kiljudes, jälle rotid!
16.11.2012
Hommikuäratuseks viskasin oma telefoniekraani kivipõrandale
sodiks. Hiljuti kuulsin, et kui ekraan on terve, siis on kohe aru saada, et
omanikul on telefon vähem kui aasta vana. No igatahes minu oma sai nüüd
vanuriks, kohe väga vanaks.
Seltskond jookseb eri suundades, kes jooksma, kes shoppama.
Naastes jooksutiirult löön õnnest rõkkama nähes ägedat kaltsukat....vara Kata,
hinnad samad, mis poes.
Kerstiniga linnas kohtumiseks on huvitavad juhtnöörid:
tuttidega tänaval, kus mehed on postide otsas. Reaalselt siin on
disainileiutisi (lisaks veel maja, mille alumine osa on inimese pea) ning
jõulud on linnas oma koha võtnud.
Lõuna vürst Albertiga kõlab hea plaanina, Monaco – siit me
tuleme. Kui sul pole karusnahka ja Ferrarit, siis sa pole mitte keegi,
tegelikult ei märgata sind isegi nende eputavate lisanditega. Meie Opel on
linnas vaatamisväärsus ja loodetavasti ainuke Eesti auto.
Massiivsete kaatrite vahel teeme Kaspariga tiiru Tivoli
lemmikatraktsiooni peal (Pärnus oli Extreme), järgneb ronimine mäkke Alberti
lossini.
Saabubki brigaad motopolitseinikke, Albertit ei kusagil,
sõidavad minema, harjutused homseks ürituseks. Istume kurbade nägudega lossi
ees, saabubki Albert, Toyota Priusega. Vot selline Prints, ökomees, oleme uhked
tema ja enda üle. Lemmik Jürka saab Monacost Monte Carlo postkaardi, autod ja
poiss käivad ju käsikäes ;). Monaco on turistidele loodud – ringrada keset
linna, Jaapani aed värviliste kaladega, Grace Kelly iga äramärgitud samm,
jalgpallurite Champions Boullevard. Öine Monaco annab lummava vaate,
kasiinolinn tuledes.
Nälg tapab, plaan on teha kerge snäkk ja siis restosse,
plaan jääb plaaniks. Kotist leitud Emme silmud on lõpuks silmini. Koostöös
veiniga lükkavad kalad mind diivani vahele, tiiviku laes veel pöörasemaks,
voodi keset tuba ja meid lõpuks linna. Otsides kiirtoitu ja tequilat sõidame
ultramoodsa UFO-trammiga 3 peatust, et siis tuimalt tagasi kõndida ja tõdeda,
et reede õhtul on kõik kinni!
Päeva probleem: Kaspar ei mõtle. Mida teha?
17.11.2012
Prantsusmaa postkaardid posti ja Milano poole, Kerstin ja
Raiko lähevad koju tagasi. Rahvas on täna näljane, pisikesed Itaalia külade
pitsad lõpetavad mitu korda tee meie autos. Järsku hakkab auto mootor tiksuma,
spetsiaalistid Eestist ütlevad, hüdrotõukur, vahetatav. Tegeleme esmaspäeval.
Isa käest arvamust küsides kostub: No natuke saad sõita. Mina, et no mis
tähendab natuke?. Isa:“ Mõni ei saa eluaeg aru, et tal midagi logiseb.“ :D
Liigume ettevaatlikult Milanosse, linn on räpane ja ei tundu
meie moodi, vürtsika roa otsingul suundume Bergamosse. GPS’i juhatatud Tex-Mex
resto on puupüsti täis ja naerdakse: ilma bronnita, täna? Unustage ära!
Näljaste ja ärrituvatena leiame ideaalse hiinaka, kahtleme vaid, kas baarman
ikka silmalaugude vahelt välja näeb. Igaljuhul maailma suurimad Heinekenid
jõuavad meieni.
Hüvastijätt heade sõpradega Bergamo lennujaamas on veider.
Peseme hambad, nemad jäävad hommikust lendu ootama, meie mõtlema, mida eluga
edasi teha. Vaidlus teemal Itaalia, Prantsusmaa või Hispaania viivad meid
magama Bergamo haigla ette, otsustame hommikul.
18.11.2012
Suund Tortona poole, natuke ebaintelligentne GPS viib meid
kiirteele, vähemalt saame kasutada praktilise Autogrilli WC teenuseid. Monzas
keerame külateedele, et vältida teemaksu. Punane plika paneb meid proovile,
mõned korrad klopsime pidureid lahti ja valame õli mootorisse, et ta rohkem
stressi ei langeks. Pidurdavate ringteede tõttu läbime 150 km umbes 4 tundi.
Tortonasse jõudes paneb toidupood oigama, milline kulinaarne orgasm, püüdes
mõistust säilitada saame pagasnikupikniku jaoks vajaliku kraami.
Pagasnikuõhtu maailma ja suhete teemadel viib meid eksinud
jalutuskäiguni. Mäe otsast linna laskudes on orientiir ja auto kadunud, telefon
siiski aitab hädasolijaid.
19.11.2012
Nurgatagune töökoda: 1 mees oskab paar sõna inglise keelt,
kutsub töömehed mootorit kuulama ja katsuma, teatavad: Motor Kaputt. No pole
võimalik, kõike saab ju parandada. Otsime uue koha, mehed on optimistlikud, aga
ainult diisli peal väljas. Panevad Zafirale aja kõrvallinna Opeli esindusse.
Suundume Voghera’sse. Aega parajaks tehes korraldame vedelevate käekottide,
juhtmete ja Wifi parooliga paraja segaduse kohalikus kohvikus, vabandame ja
suundume lootusrikkalt Opelisse. Padu-Itaallased, vaevu mõistame, et oodake 10
minutit, millest saab sujuvalt 50. Sõnagi lausumata saabub 2 surmtõsist meest, 1 istub rooli, teine
paigaldab diagnostikamasinaid. Läheb aega, vanamees roolist väljub: Auto
Kaputt, ainukesed sõnad tema suust. No, mis mõttes, kutsutakse kohale inglise
keelt rääkiv neiu, kes seletab, et uus mootor 4300 euri, ja kurjustab, et kui
tahate vana töötamas näha, tuleks teda iga aasta hooldada. Veidi segaduses,
lahkume.
Otsus on võtta Prantsusmaalt veel kolmas arvamus, liigume,
260 km minna, tuju on vaikne ja üpris nullis. Õnneks jäävad teele ilusad
linnad, Alessandria ja Asti ning loomulikult lõputud ringteed. Peame auto
suhtes Eestiga aru, kuid arvamused ei muutu, sõidab kuni sureb. Sattudes
Itaalia külade kitsastele mägiteedele loodame, et auto veab veel mõne
kilomeetri, vastasel juhul oleks tegu filmi „Vale pööre“ järgmise osaga. Oleme
küll suunaga sooja poole, kuid õhtusöök 4 kraadises mäe tipus mägijõe kohinal
ei luba küll T-särgiilma.
Teekonna igavaks muutumisel saabub murrang kui läbime
Itaaliat ja Prantsusmaad ühendava tunneli läbi kaljumäe, Prantsusmaa poolel
algab mäest laskumine, kahel pool hiiglaslikud kivimürakad, eemal justkui
taevad kumavad kirikud ja majad. Võibolla seikleme kuulsates suusakuurortides.
Ootamatult jälle Itaalia, oli jutt, et hülgame makaronid. Pargime suvila linna
lähedale mäe otsa hommiku ootuses.
Päev on olnud emotsionaalselt üks raskemaid, kõik lootused
tehnika korda saada keerati vastu taevast. Samas olen rahul, et närv üles ei
öelnud ja eriti õnnelik, et ka Kaspar rahu säilitas. Närvidega edasist
kriisiplaani ei koostaks. Ema sõnad, et kui mootor seiskub, võtke lennupilet,
tulge koju, helistage mulle, küll emme ikka aitab, rahustasid meelt. Uue ja
huvitava päeva päeva ootuses, iial ei tea, mis tulla võib.
Comments
Post a Comment